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Porträts
1986-1991,1998
ポートレート
©Thomas Ruff/VG Bild-Kunst, Bonn 2016
一見ありふれた証明写真のようにも見えるポートレート。しかし巨大なサイズ(210×165cm)に引伸ばされた作品の前に立つと、そうした印象は一変します。ありふれた人物写真が、どこか不可解で不可思議な存在にすら見えてくるとすれば、そこには写真というメディア独自のメカニズムが働いているのではないでしょうか。ルフの評価を高めた初期作品は、シンプルな手法でさまざまな問題を提起します。巨大なカラープリントという現代写真のフォーマットの先駆となったシリーズでもあります。
At first glance, these portraits have the appearance of ordinary ID photographs. But when we stand in front of the works, enlarged to a massive degree (210 x 165cm), they create a completely different impression. The fact that ordinary portrait photographs take on such a puzzling, mysterious quality suggests that the photographic medium is equipped with a unique mechanism. These early works, which helped establish Ruff’s name, use a simple approach to raise a variety of questions. The series was also a forerunner in the use of the large color print, which went on to be a standard format in contemporary photography.